Hetényi-Heidelberg Ernő
1912. február 13., Budapest
1999. szeptember 17., Budapest 
ÍRÓ, MŰFORDÍTÓ, ORIENTALISTA
Hetényi-Heidelberg Ernő
ÍRÓ, MŰFORDÍTÓ, ORIENTALISTA
1912. február 13., Budapest
1999. szeptember 17., Budapest 
Életútja
SZERZŐ: SZATHMÁRI BOTOND, TAN KAPUJA BUDDHISTA FŐISKOLA
Hetényi-Heidelberg Ernő Albert író, műfordító, orientalista volt, buddhista nevén Láma Dharmakírti Padmavadzsra (szkt: Dharmakīrti Padmavajra). Evangélikus művészcsaládba született, apja Hetényi-Heidelberg Albert (1875–1951) bécsi születésű operett- és kabaré-zeneszerző, édesanyja, a szász–székely származású Heidel Erzsébet pedig színésznő volt. A fasori Evangélikus Gimnáziumba járt, ahol a német nyelvért és irodalomért lelkesedett, ami nem csoda, hiszen ez volt a második anyanyelve, de szerette a magyar irodalmat és a zenét is. Majd szabadúszó újságíróként tevékenykedett, főleg színházi lapoknál dolgozott, film- és színikritikákat írt, fordított, de verseket is írt. Ebben az időszakban beutazta Európát, járt Észak-Afrikában és Indiában is. Saját beszámolója szerint 1931-ben, mint fiatal újságíró Nápoly és Bari között gyalogolt, amikor találkozott egy osztrák Padma (szkt: Padma) nevű szerzetessel.
TOVÁBB
Hetényi három hónapon át tanulta tőle a Tant, és amikor 1938-ban rokonlátogatásra ment Bécsbe, Padma ismét három hónapon át tanította, majd felavatta, így a szangha (szkt: saṅgha) tagjává vált. Hazatérve belépett a Teozófiai Társaságba. Több fordítást és verseskötetet publikált, többek között 1941-ben lefordította Christian Morgenstern Bitófa énekek című kötetét, amely három kiadást ért meg.
1948-ban Hetényit az állambiztonság ügynökként beszervezte, a 6-os kartonja szerint 3/3-as (belső elhárítás) ügynök volt, a dokumentum szerint a 3/1-től (hírszerzés) vették át. A fedőneve Viktor, később Pap Viktor volt. Hetényit egyházi vonalon alkalmazták, és nem egyszerű ügynök volt, inkább titkos munkatárs. Később, amikor a Missziót az állam elismerte, az Állami Vallásügyi Hivataltól kapta a fizetését.
1950 és 1954 között vendéghallgatóként orientalisztikai tanulmányokat folytatott az ELTE-n, Ligeti Lajostól (1902–1987) tibeti, Gaál László (1891–1964) professzortól szanszkrit nyelvet tanult. Ugyanakkor a Római Katolikus Hittudományi Akadémián teológiai stúdiumokat hallgatott.
1952. február 18-án Hetényi megalapította a Magyarországi Buddhista Missziót, amelyet furcsa módon a legkeményebb diktatúra idején sem üldözött az állam. Azonnal megkísérelte a Misszió állami elismertetését, ám ez ekkor még nem történt meg, a működését azonban nem gátolták. Ennek érdekében az Állami Egyházügyi Hivatal vezetőjének, Veres Pálnak írt beadványt, arra hivatkozva, hogy a Berlini Buddhista Egyházközösség a Missziós Központ iránt érdeklődött, valamint arról akart tudomást szerezni, hogy Magyarországon az egyházak szabadon működhetnek-e. Őt magát arra szólították fel, hogy kérjen engedélyt a Magyarországi Buddhista Misszió Működésére. Azért levelezett a berlini központtal, hogy elnyerje a támogatásukat, ami alapot adhat a beadványához. Ezzel a tettével Hetényi elindította az első magyar szervezett buddhista közösség kiépítését, amelyet később sikeresen meg is szilárdított, és gazdag tartalommal töltött meg.
Az, hogy az állambiztonság szemet hunyt egy buddhista csoport működése fölött, első pillantásra hihetetlennek tűnik, ez azonban több indokkal is magyarázható. Az egyik, hogy a vezetője beszervezett, megbízható ügynök volt, ráadásul egy ilyen közösség révén könnyen megfigyelhetővé válnak a másként gondolkodó személyek. A másik, hogy a kommunista párt fő ellenségnek a katolikus egyházat tekintette, és a kisegyházaknak tett engedményekkel kívánta elősegíteni a nagy egyház „felszalámizását”. Az is lehetséges, hogy a pártvezetők éppen ezzel a kis buddhista közösséggel kívánták bizonyítani, hogy hazánkban vallásszabadság van.
Hetényi azonban nem nyugodott bele a buddhista közösség eltűrt státuszába, szívósan dolgozott a hivatalos állami elismertetés érdekében. Folyamatosan levelezett különböző buddhista szervezetekkel, amelyeknek elnyerte az elismerését és a támogatását. 1953. március hó holdtölte napján Berlinben megtörtént Hetényi felvétele a Láma Anagárika Góvinda (szkt: Anagārika Govinda) (Ernst Lothar Hoffmann, 1898–1985) által 1933-ban Indiában alapított Árja Maitréja Mandala (szkt: Ārya Maitreya Maṇḍala) rendbe, akik a szthavira (szkt: sthavira = idősebb szerzetes) méltósággal ruházták fel. 1953. március 29-én megkapta a gese (t: dge-bshes), azaz doctor philosophiae buddhologiae címet.
Hetényi azonban kiváló diplomáciai képességének köszönhetően a Buddhista Misszió számára több más szervezettől nyert képviselői jogokat, így a Propagation Bouddhique Mondiale (Brüsszel, 1953), The Harmony Buddhist Mission (Arkansas, USA, 1955), The Western Buddhist Order (London, 1956) vagy később a Jodo-shin-su (Berlin–Budapest, 1967). Mindezzel sikerült védetté tennie a Missziót itthon, hiszen a kiterjedt nemzetközi kapcsolatok igencsak megnehezítették az ellenük induló politikai támadások lehetőségét.
Hetényi 1954. július 26-án, alig több mint egy évvel rendi felvétele után, a Nyugat-európai Tartományi Központ vezetőjétől, Láma Dapa Kasszapától (Hans-Ulrich Rieker) (1920–1979) megkapta a mKhan-po bLa-ma címet, amely jogot biztosított számára a rendi pecsét vörös színű használatához és egy ásram (szkt: āśrama) alapításához. Ezen kívül joga volt rendtagok felvételéhez és avatásához. Hetényi rendkívül ambivalens személyiség volt, aki buddhistaként is megmaradt bohémnak, és aki egyszerre volt kedves, jó szándékú, ugyanakkor egy „diktatórikus vallatótiszt” is, ahogyan egyik rendtársa jellemezte.
Az intenzív nemzetközi kapcsolatai gyümölcseként 1957-ben az állam hivatalosan elismerte a Missziót, és ebbe talán a Kádár-kormány forradalom utáni elfogadtatási kényszere is belejátszott. Egy ilyen lépéssel a nemzetközi színtéren demonstrálni tudta, hogy hazánkban milyen nagyfokú vallásszabadság van. Azt is fontos azonban megemlíteni, hogy a belső elhárítás nem elégedett meg azzal, hogy a közösség vezetője beépített ügynök, rá és a buddhista csoportra más ügynököket is ráállítottak. Az AVH-s iratokból kiderül, hogy a Buddhista Missziót a rendszerváltásig megfigyelték.
Hetényi a Misszió alapítása után többször járt keleten, így eljutott Indiába, Laoszba, Mongóliába és a Burját Köztársaságba, ahol a buddhista kolostorok rendre vendégül látták. Gurujának tekintette Erdeni-phelt, az ulánbátori Gandan (mo: Гандан) kolostor főapátját és a burját Gombodzsabot (Gombojav). Mesterének tekintette Baktay Ervint és Felvinczi Takáts Zoltánt is, akik részt vettek a Misszió tevékenységében. Utazásai során olyan mesterekkel találkozott, mint Nyánapónika Théra (Anton Gueth) (1901–1994), Pijadasszí Maháthéra (1914–1998), Kákkápalijé Anuruddha (p: Kākkāpalliye Anuruddha Nāyaka Mahāthera) (1929–2013), Gunapána Pijaszéna Malalaszékera (1899–1973), de ismerte Walter Yeeling Evans-Wentzet (1878–1965), Alexandra David-Néelt (1868–1969), Giuseppe Tuccit (1894–1984) és Siegbert Hummelt (1908–2001) is.
1956-ban az Ārya Maitreya Maṇḍala rend a Buddha dzsajanti alkalmából megalapította a Kőrösi Csoma Sándor Intézetet, amelynek célja egyfelől a buddhista papok képzése, másfelől a hazai buddhista irodalom megteremtése. Az itt folyó képzést kezdetben 8 + 4 szemeszterre tervezték. Az intézet munkájáról Hetényi tudósításai nyomán, rendszeresen beszámolt a rend hivatalos németországi lapja, a Der Kreis. Az 1960-as évektől tibeti magyar szójegyzékeket, tibeti nyelvtani összefoglalót készített, és egyes tibeti buddhista szövegek átírását tette közzé, amelyek A Kőrösi Csoma Sándor Intézet Közleményei sorozatban jelentek meg. Hetényi elkezdte a tibeti szent szövegek fordítását, részben eredetiből, részben nyugati tibetológusok átdolgozása nyomán. Hetényi azt is elérte, hogy a Kőrösi Csoma Sándor Intézetben végzettek beadhattak egy olyan doktorátust, amelyet az állam is elismert. Az elsőt éppen a helyettese, Rács Géza kapta meg. Hetényi nagyon sokat tett Kőrösi Csoma Sándor szellemi hagyatékának ápolásában és hazai kultuszának őrzésében, valamint külhonban is elősegítette a mind szélesebb körű ismertté tételét.
Hetényi kapcsolatainak köszöngetően a nyolcvanas évek második felében egyre gyakrabban érkeztek külföldi buddhista tanítók a Misszióba. A legnagyobb esemény a Misszió életében az 1989 szeptemberében zajló Nemzetközi Buddhista Kongresszus volt. Hetényi, aki az előző évi párizsi kongresszuson részt vett, kiváló diplomáciai képessége révén Budapestre hozta a következő rendezvényt, amelyre hivatalosak voltak az Európai Buddhista Unió különböző országokból érkező buddhista vezetői. Ez volt a szervezet első találkozója a kelet-európai régióban.
Hetényi a hatvanas években rendszeresen megfordult Petrigalla Pál Vécsey utcai szalonjában, ahol megismert több művészt, Hamvas Bélát és Végh László röntgenorvost, művészetszervezőt, aki a hazai földalatti neoavantgárd kulcsalakja volt. A Misszió vezetője jó barátságba került Papp Oszkár (1925–2011) festőművésszel és művészetszervezővel, akivel közösen foglalkoztak az asztrológiával. Az is hozzáteendő, hogy az ötvenes-hatvanas években Hetényi a feleségével többször járt turistaként Ausztriában, Olaszországban, amikor egy átlagos állampolgárnak még kelet-európai útlevelet is nehezen adtak.
Hetényi minden kétséget kizáróan óriási szerepet játszott abban, hogy hazánkban meggyökeresedett a buddhizmus. Kiváló szervező- és diplomáciai képessége révén elérte, hogy a vallások számára legnehezebb rákosista korszakban elinduljon és fennmaradjon egy kis, de egyre bővülő buddhista közösség. Hetényi mind a hazai, mind a külföldi média számára folyamatosan demonstrálta, hogy Magyarországon nagyon jelentős buddhista élet zajlik, ami annyiban igaz is volt, hogy a kis csoportja igen aktívnak biznyult, más kisegyházakhoz képest azonban messze felülreprezentálódott. A Filmhíradó többször tudósított róluk, így az 1965. februári összeállításban Pesti Láma (Hetényi Ernő a buddhista tudományok doktora) címmel.
Az biztos, hogy Hetényi igen felkészült volt a buddhista tanítások és művészetek terén. Számtalan tanulmánya máig kéziratban van, ezeket azonban még életében az MTA Keleti Gyűjteményének és a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeum könyvtárának a rendelkezésére bocsátotta. Az évtizedek alatt számtalan munkát lefordított és megjelentetett, így a Kádár-korszakban olyan műveket juttatott a magyar érdeklődőkhöz, amelyek bizonyosan nem jelenhettek meg a hivatalos könyvkiadásban. Értekezései, cikkei és fordításai főként a mahájána és vadzsrajána irányzatok történelmével, bölcseletével és művészetével foglalkoznak. Igaz e művek nem kerültek be a könyvesboltokba, de a Missziónál beszerezhetők voltak. Másfelől mind a buddhista országok, mind a nyugati buddhista szervezetek felé folyamatosan demonstrálta, hogy hazánkban él és virul a buddhista közösség. Így a magyar Misszió az évtizedek alatt 46 külföldi buddhista szervezettel épített ki kapcsolatot, és több mint egy tucat nemzetközi hírű orientalistát nyert meg az együttműködésre. Ezek közül jó néhány, mint Giuseppe Tucci, elismerőleg nyilatkozott Hetényi tudományos tevékenységéről.
Fotóarchívum

Ven. Dr. Hetényi Ernő upācārya AMM házioltára, Budapest. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő upācārya AMM, F. Hungerleider a Buddhistische Gesellschaft vezetője és tagjai társaságában Dr. Lénárd Jenő sírjánál. 1957, Klosterneuburg, Ausztria. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Dr. Ligeti Lajos professzor, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke Ven. Dr. Hetényi Ernő és a magyarországi Sangha társaságában. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Dr. Rin-Chen professzor /Ulanbator, Mongólia/ Ven. Dr. Hetényi Ernő, Rev. Dr. Rács Géza és Rev. Kurucz Andor társaságában. Budapest, 1957. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Dobi István, Ho Shi Minh vietnámi államfő, Dr. Münnich Ferenc, 2. Ven. Dr. Hetényi Ernő és Dr. Germanus Gyula prof. Parlament, Budapest, 1957. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő és Rev. Dr. Rács Géza a Buddhista Misszió titkára a Zsidó Hitközség székházában. Budapest, 1957. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Szőts István filmrendező Ven. Dr. Hetényi Ernő tartományfőnök otthonában. Budapest, 1957. augusztus 1. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő, Rev. Dr. Fazekas László, Rev. Dr. Rács Géza. Budapesti puja, 1958. március 30. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő és Dr. Felvinczi-Takáts Zoltán prof. Budapest, 1958. március 30.

Dr. Baktay Ervin, Dr. Germanus Gyula és Ven. Dr. Hetényi Ernő az Indiai Nagykövetség fogadásán. Budapest, 1958. november 20. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Kőrösi Csoma Sándor oldalági /budapesti/ leszármazottai Dr. Baktay Ervin, Ven. Dr. Hetényi Ernő, Rev. Dr. Rács Géza és Dr. Felvinczi-Takáts Zoltán társaságában a Hopp Ferenc Múzeum kertjében. Kőrösi Csoma Emlékkiállítás, Budapest, 1959. január 20. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Dinnyés Lajos, Ven. Dr. Hetényi Ernő, Rev. Dr. Rács Géza és Dr. Baktay Ervin az Indiai Nagykövetség fogadásán. Budapest, 1959. január 26. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő, Dayka Margit és Ferencsik János társaságában az Izraeli Követség fogadásán. Budapest, 1961. április 20. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Weöres Sándor költő Ven. Dr. Hetényi Ernő és Rev. Dr. Rács Géza társaságában. Budapest, 1961. május 28. Vesakh 2505 alkalmából. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő a házioltára előtt. Budapest, 1968. Az MTI felvétele. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő felesége /Dr. Ferenczy Éva/ társaságában. Budapest, 1968. Az MTI felvétele. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.

Ven. Dr. Hetényi Ernő és Rev. Dr. Rács Géza. Temetési szertartás, Budapest, 1969. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.
Válogatott dokumentumok
Szathmári Botond: Hetényi Ernő
Passages 2024.
Ven. Dr. Hetényi Ernő fölavatási okmánya. „The Western Buddhist Order” /The British-American Buddhist Order/
London, 1953. október 20. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.
Ven. Dr. Hetényi Ernő főiskolai bizonyítványa
Róm. Kat. Központi Hittudományi
Ven. Dr. Hetényi Ernő tartományfőnöki, upācārya AMM kinevezési okmánya
Kasar Devi Ashram, India, 1956. augusztus 10. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.
Ven. Dr. Hetényi Ernő buddhológiai munkásságáról Dr., Dr.h.c. Baktay Ervin véleményezése
Budapest, 1962. szeptember 30. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.
Ven. Dr. Hetényi Ernő buddhológiai munkásságáról Dr., Dr.h.c. Felvinczi-Takáts Zoltán prof. véleményezése
1962. október 2. Forrás: Hetényi-hagyaték, TKBF 2024.
Szakirodalom, források
Farkas A. M. 1998. Buddhizmus Magyarországon. Az alternatív vallásosság egy típusának anatómiája. Budapest: MTA Politikai Tudományok Intézete.
Ferenczy É. szerk. 1989. A Buddhista Misszió szervezeti felépítése és tevékenysége. Budapest: Buddhista Misszió Dokumentáció.
Kárpáty Á. 2001. Buddhizmus Magyarországon: avagy egy posztmodern szubkultúra múltja és jelene. Budapest: MTA Politikatudományi Intézet Etnoregionális Kutatóközpont.
Szathmári B. 2022. A buddhizmus magyarországi elterjedésének korai szakasza: A kezdetektől a rendszerváltásig. Budapest: A Tan Kapuja.