Orient » Életutak » Reguly Antal

Reguly Antal

1819. július 11., Zirc
1858.augusztus 23., Budapest Jeruzsálemi kereszt

NYELVÉSZ, ETNOGRÁFUS, TÉRKÉPÉSZ, UTAZÓ, FÖLDRAJZI FELFEDEZŐ, A FINNUGOR NÉPEK JELES KUTATÓJA

Orient » Életutak » Reguly Antal

Reguly Antal

NYELVÉSZ, ETNOGRÁFUS, TÉRKÉPÉSZ, UTAZÓ, FÖLDRAJZI FELFEDEZŐ, A FINNUGOR NÉPEK JELES KUTATÓJA

1819. július 11., Zirc
1858.augusztus 23., Budapest Jeruzsálemi kereszt

Életútja

GULYÁS ZOLTÁN TÉRKÉPÉSZ, TUDOMÁNYTÖRTÉNETI KUTATÓ

Reguly Antal 1819. július 11-én született Zircen. Szellemi tekintetben igényes, anyagiakban tehetős család gyermekeként nőtt fel. Apja Reguly István jogász, a ciszterci apátság uradalmi ügyviselője, anyja Ettl Alojzia, egy veszprémi gyógyszerész leánya. Reguly a születési helyén kezdte meg tanulmányait, 1828 és 1833 között a ciszterci rend székesfehérvári gimnáziumába járt, a hatodik osztályt pedig Nagyszombatban végezte el. Ezt követően a győri királyi akadémián tanult bölcseletet, majd 1836-tól a pesti egyetem jogi fakultásának hallgatója lett. Kivételes szorgalma már diákként megmutatkozott, iskoláiban kiváló eredményeket ért el. Legfőképpen a történelem iránt érdeklődött. Szabadidejében szívesen foglalkozott költészettel, festéssel, énekkel és nyelvtanulással, de közel állt hozzá az úszás és a kardvívás is. Reguly életében az utazások korszaka az egyetemi évek során vette kezdetét: kirándulásokat tett Bécsben és a Felvidéken, és mindezekről részletes feljegyzéseket készített.

Reguly Antal
TOVÁBB
 

1839-ben Reguly a jogi tanulmányainak befejeztével nyugat-európai utazásra indult. Kezdeti tervei szerint cseh és német városokat akart bejárni, ezután Dániát és Svédországot kívánta megismerni, akkor azonban még maga sem gondolta, hogy a mindössze néhány hónapra tervezett külföldi tartózkodásából csak nyolc év múlva tér haza újra Magyarországra. Reguly sorsának alakulásában döntő eseménynek bizonyult, hogy Stockholmban találkozott Adolf Ivar Arwidsson finn tudóssal, aki felhívta a figyelmét a lehetséges finnugor nyelvrokonság kérdésére. Az ifjú magyar elhatározta, hogy a nyelvi vizsgálódásoknak fogja szentelni az életét, hozzáfogott a téma tanulmányozásához, majd Arwidsson biztatására Finnországba indult. 1839. november 8-án lépett finn földre, ahol másfél esztendőt töltött. Ez idő alatt beutazta az országot, elsajátította a finn és a svéd nyelvet, szakirodalmakat olvasott, megismerkedett a finn népköltészettel, valamint folklórgyűjtést is végzett. Tudományos tervei finnországi tartózkodása idején alakultak ki. Reguly – akit időközben a Finn Irodalmi Társaság levelező tagjává választottak – arra a következtetésre jutott, hogy nyelvünk legközelebbi rokonságát a keleti finnugor nyelvek körében kell keresnie. Mivel szeretett volna minél többet megtudni ezekről a nyelvekről, ezért a korabeli oroszországi tudományos élet központja, Szentpétervár felé vette az irányt.

Szentpéterváron Reguly az orosz nyelv tanulásával egyidejűleg a mordvin, a mari és a komi nyelv megismeréséhez is hozzákezdett, mindemellett számos tudományágban képezte magát. Egyik legjelentősebb helyi pártfogója és tanítómestere Karl Baer akadémikus volt, aki a városban sok tudósnak és közéleti személyiségnek bemutatta a jó kiállású, finom műveltségű magyar fiatalembert. Baer vetette fel Regulynak, hogy az obi-ugor népek nyelvét és kultúráját érdemes volna a helyszínen tanulmányoznia. Kör­vonalazódó uráli és nyugat-szibériai expedícióját az oroszországi tudományos körök támogatták volna, Reguly azonban nem fogadta el a segítségüket, mivel mindenképpen magyar megbízatásból kívánta megvalósítani az elképzeléseit. 1841. június 11-től 1843 őszéig időzött Szentpéterváron, miközben tervei és reményei mellett állandó kétségek és anyagi nehézségek gyötörték. Munkájának új lendületet a Magyar Tudományos Akadémiától érkező támogatás híre adott. A pénzbeli segítséget viszont Reguly csak jóval később, részletekben kapta meg, így 1843. szeptember 29-én, a támogatás ígéretével és pártfogóinak személyes kölcsöneivel indult el az Urál hegység irányába Moszkva, Nyizsnyij Novgorod és Kazany városok érintésével.

Reguly szűkebb értelemben vett uráli és nyugat-szibériai utazása – amelynek kiindulási és végpontja egyaránt Perm városa volt – 1843. november 7-én vette kezdetét, és 1845. március 12-ig tartott. Miután Szentpétervárról megérkezett Permbe, ahol közel egy hétig tartózkodott, Reguly részletesen tanulmányozta a Permi Kormányzóság földrajzi és etnikai viszonyait. Munkáját nagyban segítette, hogy a kormányzó személyes vendége volt, és az ismeretség révén értékes geográfiai anyagokhoz, valamint a kormányzóság területét bemutató igazgatási térképhez jutott hozzá. Permből Uszoljéba utazott tovább, itt négy napot töltött Volegov úrnál, a híres sztroganovi sófőzés igazgatójánál, akitől földrajzinév-jegyzékeket és különféle etnográfiai térképeket kapott. Rövid szolikamszki tartózkodás után a Jajva és a Koszva folyók keresztezésével elindult az Urál felé, majd Pavda településre érkezve első ízben kelt át a hegyláncon. Innen egészen a Tura folyó partjáig, Verhoturjéig jutott, ezután az Urál keleti oldalán északi irányban haladt tovább.

1843. december 4-én érkezett meg első jelentősebb uráli állomáshelyére, Vszevolodo-Blagodatszkojéba, ahol közel három hónapig maradt. Itt kezdte meg manysi tanulmányait, amelyben két őslakos férfi, Bahtyijár és Jurkina volt a segítségére. Bahtyijár a későbbiek folyamán is Reguly szolgálatában állt. Reguly a településen nyelvészeti, néprajzi és földrajzi munkálatokkal foglalkozott, koponyákat gyűjtött, továbbá antropológiai vizsgálatainak keretében gipszlenyomatokat készített az őslakosok fejéről és mellkasáról. Vszevolodo-­Blagodatszkojét elhagyva déli irányba indult el, majd Bogoszlovszkon és Verhoturjén át 1844. február 24-én megérkezett Irbitbe. Egyhetes irbiti tartózkodása idején megtekintette a város nevezetes vásárát, és a távoli vidékekről odasereglett kereskedőktől számos információt tudott meg. Március 1-jén kelet felé folytatta az útját, és a Tavda folyó mentén a Szibéria korabeli fővárosaként emlegetett Tobolszkba ért, és töltött el tíz napot.

Március 16-án Reguly északnak vette az irányt, és először az Irtis vizén hajózva, azután a Konda folyó medencéjén átutazva megérkezett Pelim településre, ahol egészen a tavaszi olvadásig időzött. Itt is fáradhatatlanul dolgozott: folytatta földrajzi és etnográfiai munkáit, népköltészeti anyagokat gyűjtött, valamint kisebb kirándulásokat tett a környéken. Reguly június 12-én hagyta el a települést. Csónakkal felment a Pelim folyó felső szakaszához, ahonnan a nehezen járható mocsárvidékeken keresztül az őslakos kísérőivel együtt gyalog érte el az Északi-Szoszva medencéjét, majd a Tapszuj és a Ljapin folyókon ismét csónakkal haladt tovább. Augusztus elején újra az uráli vonulatok felé igyekezett. A hegylánc keleti előterében hideg, viharos időjárás nehezítette az előrehaladását. Reguly ezen a vidéken már rénszarvasszánon utazott a helyi nomádok kíséretében. Szeptember elején az uráli hegylánc legmagasabb csúcsainak vidékét kutatta, ezt követően a manysi őslakosok társaságában először északra, majd kelet felé haladt. Szeptember 26-án érte el az Ob folyót, amelyen erős vihar közepette kelt át, és jutott el Obdorszkba, a helyi kereskedelem és adminisztráció egyik fontos településére.

Kéthetes obdorszki időzés után Reguly újra útnak indult, megint átkelt az Obon, és szánon közlekedve a tengerparti területekhez utazott. Október 18-án a Kara folyó torkolatánál járt, három nappal később a Paj-Hoj dombvidék keleti oldala mentén elérte a Jugor-félszigetet és a Vajgacs-szigetet elválasztó Jugorszkij Sar tengerszorost, oroszországi utazásának legészakibb pontját. Itt megfordult, és a dombvidék nyugati oldalán folytatta az útját. November 2-án már az Usza folyó partjánál volt, majd a Lahorta-hágón nyugati irányból átszelte a Sarki-Urált, és közeledett az Obhoz. Öt napig tartózkodott az Ob partján fekvő Muzsiban, azután november 12-én megérkezett téli szálláshelyére, Berjozovóba.

Reguly Berjozovóban főként a hanti nyelvet és kultúrát tanulmányozta, hősénekeket jegyzett fel, és a korábban összegyűjtött földrajzi anyagait is rendszerezte. Berjozovót elhagyva az Északi-Szoszva és a Manja folyók vidékén át először nyugat felé, majd déli irányban Vszevolodo-Blagodatszkoje, Bogoszlovszk és Verhoturje érintésével ment tovább az általa már jól ismert úton. A további útvonala Szerebrjankán, Nyizsnyij Tagilon és Jeka­tyerinburgon keresztül vezetett, végül 1845. március 12-én érkezett vissza Permbe, és ezzel befejezte utazásának uráli és nyugat-szibériai szakaszát.

Reguly uráli terepmunkájának legfőbb célja a nyelvészeti és néprajzi adatgyűjtés volt, ezen kívül azonban még térképezéssel is foglalkozott, a helyszínen terepi vázlatokat állított össze. Ezek megrajzolását Reguly két okból is szükségesnek látta. Egyrészt a terepen mozogva nagyon hamar szembesült az uráli területekről addig megjelent térképek hiányosságaival, pontatlanságaival, és mindezeket javítani kívánta. Másrészt – és ami a legfontosabb – az általa feljegyzett nyelvészeti és néprajzi információkat igyekezett a földrajzi térben is elhelyezni, márpedig ennek leglátványosabb formája a térkép.

Reguly a térképezést mérőeszközök nélkül, mindössze szemmérték szerint, a terepi objektumok egymáshoz képest történő felvételezésével végezte. A földrajzi adatokat részben a saját megfigyelései alapján, részben a helyi lakosok közléseire támaszkodva jegyezte fel. Az adatgyűjtés eredményességéhez nagyban hozzájárultak Reguly egyéni képességei és jellembeli tulajdonságai, valamint az a tény, hogy ő nem gyarmatosító szándékkal érkezett. Szorgalmának és kivételes nyelvérzékének köszönhetően mindenütt könnyedén meg tudta magát értetni a helyiekkel. Kiváló kapcsolatteremtő képességéből eredően gyorsan elnyerte az őslakosok bizalmát, akik készségesen osztottak meg vele minden információt, és amiben csak tudtak, a segítségére voltak. Reguly első kézből származó topográfiai információkat hozott az európai ember számára addig jórészt ismeretlen észak-uráli vidékekről, térképvázlataira pedig nagy mennyiségben vett fel földrajzi neveket. Reguly térképes névgyűjtése igazi értékmentő munka, mivel az adatközlői révén a terepelemek elnevezéseit sok esetben olyan nyelveken rögzítette, amelyek akkoriban még nem rendelkeztek írásbeliséggel. A nevek csupán szájhagyomány útján terjedtek, így jóval gyorsabban kikerülhettek a köztudatból.

Reguly 1845 tavaszán Permből visszaindult Kazanyba. A kedvezően alakuló anyagi helyzete lehetőséget kínált a mordvin, a mari és a csuvas nyelv vizsgálatára. Mari nyelvi tanulmányait a rajfai kolostorban kezdte meg, ősszel pedig a mordvin nép kutatására indult. Télre Kazanyba visszatérve folytatta csuvasokkal kapcsolatos munkáit, a tavaszt viszont már a hegyi marik között töltötte. A Volga-vidéki népek körében gyűjtött gazdag nyelvészeti anyag és rendezett jegyzetek birtokában 1846. augusztus 25-én érkezett vissza Szentpétervárra.

A cári orosz fővárosban Reguly közel egy hónapot időzött a pártját fogó honfitársánál, Balugyánszky Mihály államtanácsosnál. Már készen állt tovább folytatni az útját Magyarország felé, amikor a szentpétervári tudományos körök részéről Peter Köppen és Friedrich Struve akadémikusok – az előző évben megalakult Orosz Földrajzi Társaság képviseletében – felkérték, hogy maradjon még a városban, és az utazása során gyűjtött földrajzi anyagokat dolgozza fel náluk. A tudósok azzal érveltek, hogy más országban a munkájához szükséges segítség hiányozna, másrészt az uráli vidékek ismerete sehol nem találhat nagyobb érdeklődésre, mint a korabeli oroszországi tudományos élet fellegvárának számító Szentpéterváron. Reguly belátta, ha rögvest elhagyja Oroszországot, akkor a nyelvészeti feladatai miatt még hosszú ideig nem lesz alkalma arra, hogy a geográfiai munkáival foglalkozzon, ezért elfogadta a felkérést. Hazatérését későbbre halasztotta, és hozzáfogott a feldolgozási munkálatokhoz. Ennek eredményeként készült el az Urál északi vidékeit bemutató első részletes térkép, valamint a Köppen akadémikusnak írt, 1847. január 21-én keltezett levél, amely valóságos tudományos tanulmány, és a kéziratos térképhez fűződő magyarázatokat tartalmazza.

Reguly 1847 februárjától – miután az akkoriban az Orosz Birodalomhoz tartozó Lengyel Nagyhercegségen keresztül megérkezett – több hónapot töltött a sziléziai Gräfenbergben és a hegy túloldalán, Freiwaldauban, hogy megtépázott egészségét helyrehozza. Hosszú utazásai után 1847 szeptemberében tért először haza a szüleihez, ezt követően pedig több alkalommal is németországi gyógyfürdőket keresett fel. Távollétében a Magyar Tudományos Akadémia novemberi ülésén bemutatták az általa gyűjtött tárgyakat. Az anyag a Nemzeti Múzeumba került, ahol az 1872-ben megalakuló Néprajzi Tár, a mai Néprajzi Múzeum elődjének alapjait vetette meg. 1848 júniusában Eötvös József kultuszminiszter Regulyt – ugyancsak távol­létében – kinevezte a pesti Egyetemi Könyvtár első őrévé. A szabadságharc leverése után a döntést átmenetileg érvénytelenítették, ezért csak 1850 január­jában foglalta el az állását.

Itthon Reguly a várakozások ellenére nem fogott hozzá azonnal a gyűjtött nyelvészeti anyagának feldolgozásához, hanem újabb kutatásokat végzett. Az 1850. szeptember 16-án megrendezett akadémiai székfoglalóját a dzsungár nép magyarral való állítólagos rokonságának cáfolatáról tartotta, ám a finnugor nyelvrokonság kérdéséről itt sem nyilatkozott. Reguly a finnugor népek és nyelvek mindegyikét azonos módszerrel kívánta vizsgálni, hogy saját tapasztalatai útján és alapos áttekintést követően foglaljon állást. Ezért végzett antropológiai tanulmányokat, tanult meg fényképezni, valamint továbbra is foglalkoztatta a földrajz és a térképészet.

1856 őszén, rendes évi szabadsága idejében végigutazta a Duna mentét a Nürnberg–Regensburg–Linz–Bécs–Pozsony–Pest-útvonalon. Mindent alaposan megnézett, művészeti, antropológiai, térképészeti jegyzeteket készített. 1857. augusztus 31-től október 10-ig Palócföldön végzett részletes kutatásokat. Az erről az útjáról származó feljegyzései a palóckutatás értékes forrásai, egyszersmind a magyar néprajztudomány kialakulásának egyik fontos dokumentuma.

Reguly ezután hozzálátott manysi anyagának rendezéséhez. A feldolgozást az 1858. augusztus 23-án – mindössze 39 esztendős korában – váratlanul bekövetkezett halála szakította félbe. Regulyt a fővárosban helyezték végső nyugalomra. Emlékezete napjainkban is jelentős: számos intézmény névadója, valamint az Urálban egy 1711 m magas hegycsúcs is a nevét viseli.

 

REGULY ANTAL UTAZÁSAI

Reguly Antal utazásai

Fotóarchívum

Válogatott dokumentumok

Szakirodalom, források

Tematikus bibliográfia

Reguly Antal életéhez és munkásságához kapcsolódó válogatott publikációk, tudományágak szerint, időrendben közreadva.

Életrajzi írások, hagyaték

Hudi J. 1984. Reguly Antal utazásai 1839-ben. A Veszprém Megyei Múzeumok Közleményei 17: 401–412.

Szíj E. 2003. Reguly Antal és a Tagil-menti sziklarajzok. Nyelvtudományi Közlemények 100: 289–300.

Szíj E. 2009. Reguly Antal életpályája. Nyelvtudományi Közlemények 106: 284–290.

Csúcs S. 2022. Reguly Antal Finnlandi úti jegyzetei. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 15–20.

Ruttkay-Miklián E. 2022. A hét lakattal lezárt ládák. Miből is áll a Reguly-hagyaték? Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 88–98.

Szíj E. 2022. Reguly a századközepi magyarországi változások és a korabeli tudományos paradigmaváltás idején. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 8–14.

Vándor A. 2022. Ahol Reguly „igazán jó kedvű és derült” volt. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 51–65.

Antropológia

Vándor A. 2009. Az antropológus Reguly adatközlői. Nyelvtudományi Közlemények 106: 306–342.

Nagy Z. 2021. Reguly Antal és a kultúratudományok. Magyar Tudomány 182(1): 24–30.

Selmeczi Kovács A. 2022. Reguly Antal magyarországi antropológiai és néprajzi kutatásai. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 73–80.

Földrajz és térképészet

Pápay J. 1906. Reguly Antal urali térképe. Földrajzi Közlemények 34(9): 349–370.

Borbély A. 1955. Reguly Antal térképének szerepe az Észak-Urál megismerésében. Földrajzi Közlemények 79(3): 231–241.

Kubassek J. 1990. Reguly útján a Sarki-Uralban. Föld és Ég 26(12): 372–377.

Gábris Gy. 1991. Reguly-expedíció a Sarki-Urálban (1990). Földrajzi Közlemények 115(1–2): 80–82.

Klinghammer I., Gercsák G. 2009. Reguly Antal északi-uráli térképezése. Magyar Tudomány 170(7): 858–865.

Márton M. 2009. Reguly Antal és az Északi-Ural térképe. Geodézia és Kartográfia 61(11): 20–30.

Gulyás Z. 2015. Reguly Antal kartográfiai munkái. Folia Uralica Debreceniensia 22: 47–62.

Gulyás Z. 2018. 19. századi kartográfiai alkotások Reguly Antal térképéhez kapcsolódóan. Folia Uralica Debreceniensia 25: 33–52.

Gulyás Z. 2022. Reguly Antal kartográfiai szemlélete. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 116–122.

Márton M. 2022) Az ELTE Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszékének szerepe Reguly térképészeti munkássága értékeinek feltárásában. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 109–115.

Nyelvészet, földrajzi nevek

Karelin V. G. 1991. Hegynevek Reguly Antal Északi-Urál térképén. Földrajzi Közlemények 115(1–2): 37–47.

Onyina, S. 2009. Reguly Antal obi-ugor gyűjtése. Nyelvtudományi Közlemények 106: 300–305.

Ruttkay-Miklián E. 2009. A forrásoknál. Reguly Antal adatai az Uralban élő népek kapcsolatairól: Az urali nyenyecekről. In: Oszkó B., Sipos M. (szerk.): Tanulmányok a finnugrisztika és a nyelvtörténet köréből. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet, 69–103.

B. Székely G. 2009. Reguly Antal kéziratos térképvázlatai és térképe (filológiai vizsgálatok). Folia Uralica Debreceniensia 16: 99–120.

B. Székely G. 2011. Javítások Reguly térképének első olvasatához. Folia Uralica Debreceniensia 18: 143–154.

Gulyás Z. 2020. Földrajzi nevek Reguly Antal úti naplójában (oroszországi utazása és hazatérése). Folia Uralica Debreceniensia 27: 49–66.

Csepregi M. 2022. Reguly öröksége – egy tudományág születése. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 66–72.

Néprajz, népköltészet, folklóranyagok

A. Molnár F. 1973. Reguly Antal Kalevala-fordítástöredéke. Könyv és Könyvtár 9: 261–282.

Sipos M. 2019. Formula és mondatszerkezet Reguly Antal hősénekeiben. Folia Uralica Debreceniensia 26: 259–276.

Kerezsi Á. 2021. Reguly Antal tárgyi néprajzi gyűjtései. Magyar Tudomány 182(1): 9–16.

Sipos M. 2021. Reguly Antal népköltészeti gyűjtéseinek jelentősége. Magyar Tudomány 182(1): 17–23.

Kerezsi Á. 2022. Reguly tartózkodása a finnugor népek között. Reguly Antal – a néprajzi gyűjtő. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 21–27.

Lázár K. 2022. Reguly Antal manysi dallamgyűjtése. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 28–32.

Sipos M. 2022. Forma és típusjelenet a Reguly-hősénekekben. Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 21: 33–41.

KAPCSOLÓDÓ OLDALAK